Szociális kompetenciamérés tanulóknál
A szociális készségek alapvető jellemzője, hogy tanulás (megfigyelés, modellkövetés, ismétlés és megerősítés) útján sajátítjuk el. A szociális készségek speciális verbális és nem verbális viselkedési formákat tartalmaznak, valamint lehetővé teszik a hatékony és megfelelő viselkedést, illetve reakciót mások viselkedésére. A szociális kézségek szituációfüggőek, s hatással vannak rájuk a körülményekből fakadó elvárások és követelmények. Ez utóbbi sajátosság felveti, hogy egyáltalán mérhetőek-e a szociális készségek. Van olyan álláspont, amely szerint ezen jellemző miatt nem mérhetők jól a szociális készségek, hisz ahány szituáció, annyiféle szociális készség működtetése szükséges. A kutatók többsége azonban nem ért egyet ezzel, s arra törekszik, hogy a több száz szociális készség közül minél többet pontosan tudjon meghatározni és csoportosítani.
A szociális kompetencia fejlődése leginkább gyermekkorban befolyásolható, így szükség van azokra a vizsgálatokra, amelyek különböző életkorban mérik a szociális készségek és képességek fejlődését és fejlettségét. Ezt már óvodáskorban kell legelőször feltérképezni.
Szociális érettség vizsgálataFigyelem! Az alábbi felmérés eredménye csupán irányadó a szülők számára, az óvodapedagógusi, ill. egyéb szakértői vizsgálatokat nem pótolja! Célja kizárólag a szülők segítése a megfelelő fejlesztőjátékok kiválasztásában! Válaszoljon az alábbi kérdésekre, jelölje be, gyermekére melyik megállapítás illik leginkább! |
|
2012.08.17.
3-4.osztályban már meg lehet csináltatni a következő rövid mérőlapot
Szociometriai mérőlap: az osztály tanulóinak helye az osztály hierarchiájában.
Ki az aki az osztályfőnököt helyettesíteni tudná,ha valamilyen osztályproblémát kellene megoldani ?
A kérdőívet név nélkül írják meg. Kiértékelése az osztályfőnöknek ad egy képet az osztályról. Szerencsés minden felméréshez valamilyen diagramot készíteni, így átláthatóbb a változás.
Szociometriai felmérés: tovább lehet bővíteni a magasabb osztályfokokon
Kit választanék? (Osztálytükör)
Válaszolj őszintén a következő kérdésekre!
1. Kiket dicsérnek meg az osztályban a leggyakrabban a tanárok?
2. Szerinted kik szorgalmasak közületek?
3. Kinek fontos, hogy jó jegyeket szerezzen?
4. Kikhez fordulnál, ha egy-egy tantárgyban segítségre szorulnál?
II.
1. Kiknek vannak jó ötletei, mikor közös programra készülünk?
2. Kik szólnak, ha az osztályban valami igazságtalanság történik?
3. Ha az osztálynak lenne egy kívánsága, kikre bíznád, hogy elfogadtassa azt a tanárokkal?
4. Kik azok, akiknek a szavára hallgatnak a többiek?
Az értékelés eredményétől függően lehet további közösségépítő játékokat beilleszteni az osztályfőnöki tanmenetbe. Ezenkívül jók még a személyiségfejlesztő kiadvány sorozatok.